FLORIL – cukrárenská výroba

floril-min

„Rodinní príslušníci sú jedni z najvernejších a najlojálnejších zamestnancov.”

Začínal v pivnici s niekoľkými chladničkami, základným vybavením a jedným chladiarenským autom. Príležitostne mu popri vlastnom zamestnaní chodila vypomáhať mama a brat s priateľkou. Zákazky postupne pribúdali a v roku 2011 sa rozhodli spoločne investovať všetky úspory do cukrárenského podniku. Dnes majú 50 zamestnancov, z toho 13 rodinných príslušníkov. Práve rodinný charakter firmy vnímajú majitelia ako obrovský benefit, ktorý im pomáha neustále napredovať vpred.

Predstavujeme vám rodinnú firmu FLORIL, ktorej majitelia sa s nami podelili o svoj podnikateľský príbeh.

Kedy a ako sa začal celý príbeh vášho rodinného podnikania?

Florián (zakladateľ firmy): V roku 2008 som si založil živnosť. Som vyučený cukrár a spočiatku som vypekal dobroty len pre známych. Potom ma oslovil jeden odberateľ a vtedy to všetko začalo.

Čo ťa viedlo k tomu byť cukrárom?

Florián: Ako pätnásťročný som vôbec nevedel, čo budem v živote robiť. Zo zákuskov som poznal iba veterník, punčový rez a krémeš. Rozhodol som sa ísť do školy pre cukrárov a tam som ostal v úžase, koľko druhov zákuskov existuje a aký proces výroby im predchádza.

Beáta (švagriná): Jeho mama vždy spomína na to, ako už od malička veľmi rád pomáhal v kuchyni pri pečení a varení.

Kedy podnikanie začalo prinášať prvé zisky?

Milan Čas bol môj prvý, dá sa povedať, mentor, ktorý mi pomohol rozbehnúť podnikanie. Mal obrovské skúsenosti v oblasti gastronómie, a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Dohodil mi prvého odberateľa, ktorou bola kaviareň Emporio v Auparku.

Kedy do podnikania vstúpili ďalší členovia rodiny?

Florián: Firma postupne začala napredovať a ja som prijal do firmy prvého zamestnanca. Po 3 mesiacoch sme sa však rozlúčili. Vtedy na pomoc priskočila Bea, ktorá ešte stále študovala vysokú školu. Čoskoro sme objavili jej skrytý talent. V zdobení tort bola oveľa šikovnejšia ako ja (smiech).

Beáta, bola si už vtedy členom rodiny?

Beáta: Nie, vtedy som mala ešte len dvadsať rokov a chodila som s Tiborom, Floriánovým bratom. Cez víkend, keď mal Floro najviac roboty som k ním chodila pomáhať.

Tibor: Cez týždeň bolo menej práce a bratovi pomáhala mamina. Cez víkend sme sa do výroby museli zapojiť všetci.

Kde ste vlastne piekli, u vás doma?

Florián: Nie, ja som mal normálne hygienou schválené priestory v pivnici, kde sme mali chladničky, stroje a príslušenstvo. Kúpili sme chladiarenské auto a Tibor cez víkendy rozvážal zákusky. Priestory nám však prestávali stačiť, jednoducho sme sa tam všetci nezmestili. Vtedy sme si prenajali priestory Družstva v Malinove.

Beáta: Práve v roku 2011 sme sa rozhodli, že založíme firmu a pustíme sa do podnikania celá rodina.

Tibor: Ja a Beáta sme boli vtedy čerstvo zobratí. Podal som v tom čase výpoveď a aj mama skončila v práci. Mohli sme sa tak spoločne pustiť do podnikania od úplného začiatku.

„Vložili sme do podnikania všetky naše úspory a všetko, čo sme zarobili. Nemíňali sme na seba, ale investovali sme do strojov, pecí a zariadenia.”

Takže rok 2011 bol míľnikom vo vašom podnikaní?

Florián: Prvý rok bol naozaj náročný. Všetci sme boli od rána do večera v práci. Niekedy sme dokonca ani nespali a piekli sme celú noc.

Tibor: A po troch mesiacoch sme zistili, že sme nezarobili ani cent (smiech).

Beáta: Vložili sme do podnikania všetky naše úspory a všetko, čo sme zarobili. Nemíňali sme na seba, ale investovali sme do strojov, pecí a zariadenia.

Akým spôsobom ste si hľadali zákazníkov?

Florián: Absolútne nijako. Nemali sme na to čas. Oni prichádzali sami. Na reklamu sme vtedy neminuli ani jeden cent. Zákazníci za nami sami prichádzali na základe odporúčaní a referencií.

Aké funkcie vo firme zastávate v súčasnosti?

Florián: Ja mám na starosti výrobu a zásoby. Organizujem a zabezpečujem plynulý chod výroby.

Beáta: Ja sa venujem prevažne mzdám a personalistike. Mám na starosti celú starostlivosť a motiváciu zamestnancov. Dlhé roky som riadila celé účtovníctvo sama, teraz už však máme internú účtovníčku, no všetky ekonomické činnosti sú pod mojou kontrolou.

Tibor: Ja riadim obchod a celé cash-flow. Robím analýzy a rôzne finančné reporty.

„Snažíme sa do výroby implementovať čoraz viac technológií. Dovážame stroje, ktoré na Slovensku ešte vôbec nie sú bežné.”

Kde čerpáte inšpiráciu a hľadáte nové nápady?

Tibor: Raz za 2 ‒ 3 roky máme takú povinnú jazdu. Chodíme do Mníchova, kde sa koná gastro výstava a odtiaľ predovšetkým čerpáme inšpiráciu.

Beáta: Vždy žasnem, kam sa odvetvie cukrárstva dokáže za 2 roky posunúť. Mnohí ani netušia, do akej miery využívame na výrobu zákuskov technológie. Ľudia u nás nerobia všetky činnosti, snažíme sa do výroby implementovať čoraz viac strojov. Dovážame stroje, ktoré na Slovensku ešte vôbec nie sú bežné. Napríklad máme ultrazvukovú krájačku, ktorá nám krája skoro všetky zákusky. Náš prvý stroj bol na tvarovanie veterníkov.

Ako bojujete s konkurenciou a novodobým trendom zdravých koláčov?

Beáta: Dnes sa cukrárne sústreďujú na výrobu moderných raw koláčov. My však zostávame verní klasike. Slováci majú stále veľký záujem o koláče, ktoré poznajú ešte z čias komunizmu. Za dobré vysvedčenie sme šli s rodičmi do cukrárne na krémeš, špic, punčák alebo veterník, a to si zákazníci stále pýtajú.

„V súkromí sa bavíme skôr o tých pozitívnych veciach našej práce, riešime vízie firmy a čo a ako by sme v budúcnosti mohli vylepšiť. Považujem to za veľkú výhodu, že spolu pracujeme.”

Koľko máte celkovo zamestnancov? Koľkí z nich sú rodinní príslušníci?

Beáta: Celkovo máme 50 zamestnancov a 13 z nich sú rodinní príslušníci. Dokonca zamestnávame aj celé rodiny.

Tibor, ako vy hodnotíte spoluprácu s rodinnými príslušníkmi?

Tibor: Hoci spolupráca s členmi rodiny nie je vždy jednoduchá, z celkového hľadiska to hodnotím ako veľkú výhodu, priam benefit. Niekedy je náročne nebaviť sa o práci na rodinných stretnutiach, no snažíme sa to eliminovať obzvlášť, ak ide o tému, na ktorú nemáme všetci rovnaký názor.

„Usilujeme sa mať rovnaký meter na všetkých zamestnancov.”

Ako ste na tom vy dvaja, vzťahuje sa to aj na váš manželský život?

Beáta: Na nás sa to moc nevzťahuje. Nás to naozaj baví a neobťažuje nás to. Množstvo vecí dokážeme vyriešiť práve doma.

Tibor: V súkromí sa bavíme skôr o tých pozitívnych veciach našej práce, riešime vízie firmy a čo a ako by sme v budúcnosti mohli vylepšiť. Považujem to za veľkú výhodu, že spolu pracujeme.

Beáta: Rodinní príslušníci sú jedni z najvernejších a najlojálnejších zamestnancov. Niektorý z nich sú s nami už od samého začiatku. Dá sa na nich spoľahnúť a pracujú s veľkým nasadením tak, akoby išlo o ich vlastné podnikanie.

Majú rodinní príslušníci nejaké privilégia alebo naopak kladiete na nich vyššie nároky?

Beáta: Napriek tomu, že sme rodinná firma, nechceme ich zvýhodňovať, ale ani znevýhodňovať. To by nepôsobilo dobre na ostatných zamestnancov. Usilujeme sa mať rovnaký meter na všetkých zamestnancov.

„Odkedy sme v nových priestoroch, začali sme oveľa viac dbať na ekológiu. Máme veľmi dobre prepracovaný systém separovania odpadu.”

Aký je váš názor na vzdelávanie manažérov? Vzdelávate sa aj vy?

Tibor: Ja som začal chodiť do školy a robím na získaní titulu MBA. Floro zase chodí na rôzne prednášky ohľadom výrobných procesov a Beáta sa vzdeláva najmä v oblasti ekonómie. Neustále navštevuje rôzne účtovno-daňové školenia.

Na čo ste za uplynulé obdobie vo firme naozaj pyšní?

Beáta: Odkedy sme v nových priestoroch, začali sme oveľa viac dbať na ekológiu. Máme veľmi dobre prepracovaný systém separovania odpadu. Eliminovali sme tetrapaky a všetko nám dovážajú v packing-boxoch. Inštalovali sme na budovu fotovoltiku, vďaka čomu využívame slnečnú energiu. Predovšetkým sa nám však podarilo eliminovať spotrebu plastových fliaš. Pri analýze nákladov sme zistili, že ročne spotrebujeme obrovské množstvo fliaš vody pre zamestnancov, a tak sme zakúpili filtračné zariadenie na vodu z vodovodu, čím sme výrazne znížili množstvo odpadu.

Zaujímavosti o firme Floril

  • Týždenne spotrebujú okolo 15000 vajíčok
  • Najpredávanejším zákuskom je veterník.
  • Ročne predajú cca 100 000 karamelových veterníkov.
  • 70% celkového predaja tvoria veľkoobchodní zákazníci.
  • Ročne zabezpečia viac ako 400 svadieb.
  • Vo firme pracuje 15 rodinných zamestancov.