Ako sa pripraviť na reštart svojho biznisu?

Vlada postupne začala uvoľňovať prísne opatrenia, ktoré boli nastolené v súvislosti s koronavírusom   a majitelia podnikov a živnostníci sa postupne budú môcť vrátiť  k svojmu podnikaniu. No položili si už títo podnikatelia otázku „Ako sa doteraz zmenilo správanie či potreby mojich zákazníkov? Budeme naďalej môcť ponúkať rovnaké produkty a služby, rovnakým spôsobom ako sme to robili doteraz?“ Jedno je však viac než isté, že boj o zákazníka teraz bude väčší ako kedykoľvek predtým. V najbližších mesiacoch obstoja najmä podniky, ktoré budú schopné prispôsobiť svoje podnikanie novým potrebám trhu.

 

Ste pripravený na zmeny trhu?

Hoci za posledné mesiace vaše podnikanie prešlo obrovskou transformáciou a majitelia na dennej úrovni prinášajú strategické rozhodnutia s cieľom prispôsobiť svoj model podnikania obmedzeným možnostiam, ktoré vychádzajú najmä z mimoriadnych nariadení vlády, príprava a nastavenie správnej stratégie „Boj o zákazníka“ bude kľúčová.

Potreby ako aj správanie sa zákazníkov sa jednoznačne zmenilo a preto otázka „Ako získať dôveru, udržať si pozornosť a lojalitu zákazníka?“ je absolútne na mieste.

 

Čo ovplyvní správanie zákazníkov?

Financie

Zdravotná pandémia sa dotkla tržieb vo všetkých oblastiach, segmentoch a odvetviach trhu. Samotný pokles tržieb sa vo väčšine podnikov  okrem iného podpísal na zníženie miezd ako aj zníženie počtu zamestnancov. Situácia s pandémiou je stále neistá, neustále sa hovorí o jej návrate, kým vakcína je v nedohľadne. Všetky tieto skutočnosti budú výrazne vplývať na rozhodovanie spotrebiteľov. Skôr než si dovolí kúpiť tovar alebo službu, spotrebiteľ bude opatrne narábať s vlastnými financiami, ktoré bude sprevádzať s vedomím, že je nevyhnutné mať istú finančnú rezervu v prípade, že sa táto mimoriadna situácia zopakuje.

 

Hodnota  životných potrieb

V tejto súvislosti nemyslíme hodnotu vyjadrenú vo financiách ale to akú hodnotu si kúpou daného produktu či služby klient napĺňa. Základné životné potreby sú teraz jasne definované  v rámci predstavy každého jednotlivca. Tovary a služby, zabezpečujúce naplnenie najmä zábavy a potešenia môžu ísť teraz do úzadia. Obdobie karantény nás síce obralo o osobný kontakt, ale naučilo nás  napĺňať si mnohé  hodnoty,  iným spôsobom svojpomocne a bez veľkých finančných investícií.

 

Pocit bezpečia

Hoci pocit bezpečia vždy patril medzi jednu z najdôležitejších hodnôt v živote, jeho význam sa teraz vyšplhal na samý vrchol. Spotrebiteľské správanie a pocit bezpečia budú kráčať ruka v ruke až do momentu, kedy koronavírus nebude definitívne porazený. Preto je veľmi dôležité, aby si podnikatelia  uvedomili potrebu zaradiť jasný pocit bezpečia klienta na prvé miesto v tvorbe svojho obchodného modelu, pri poskytovaní svojich  produktov a služieb.

 

Starostlivosť o zákazníka

Transformáciou mnohých biznisov na online podnikanie, sa zmenilo aj naše spotrebiteľské správanie. Veľmi rýchlo sme sa vysporiadali s tým, že všetko môžeme vyhľadať na internete. V priebehu pár minút dokážeme navštíviť viacero obchodov s rovnakým alebo obdobným  produktom, porovnať si ceny, rýchlosť a podmienky dodania a tak si zvoliť pre seba najvhodnejší model kúpy.

Zároveň však o pozornosť klienta súperia rôzne reklamné bannery, špeciálne ponuky, výhody, benefity, bonusy navyše a v konečnom dôsledku rozhodnutie spotrebiteľa môže ovplyvniť úplná drobnosť.

Práve preto získať dôveru a lojalitu zákazníka si bude vyžadovať individuálny a jedinečný prístup v každom smere. V tomto prípade kreativite sa medze nekladú. Otázky „Čo konkrétne potrebuje môj klient? Ako mu to viem dodať? Ako chcem, aby sa cítil môj klient pri kúpe môjho tovaru? Akým spôsobom môžem naplniť jeho očakávania?  Ako sa viem odlíšiť od konkurencie?“ sú len niektoré z otázok, ku ktorým sa podnikatelia nevyhnutne musia pravidelne vracať a neustále hľadať nové a nové odpovede.

 

Autor textu: Monja Prole